כך תכינו את הצמחים שלכם לחורף

כולנו כבר מרגישים את ירידת הטמפרטורה, הערבים מתחילים להיות קרירים יותר ויותר, השמש לאט לאט נעלמת ובמקומה מגיעים עננים וגשם והנה החורף כבר ממש כאן איתנו.
אז איך זה משפיע על הצמחים שלנו? ואיך גם אותם תכינו לחורף?
בתקופת החורף חלק מצמחי בית נכנסים למצב מנוחה/תרדמת חורף. לדוג' האלוקסיות, ידוע שהחורף הוא הזמן שלהן "לחטוף" תנומה קלה ולהתכונן לבואו של הקיץ ולכן זה לגמרי בסדר שעלים חדשים לא יוצאים ושחלק מהעלים הישנים לא נראים בשיאם. תנו להם לנוח, ואל תשקו אותם יתר על המידה, הם יחזרו לעצמם באזור מרץ-אפריל עם בוא האביב.
# טיפ 1 תשומת לב לטמפרטורה
רוב צמחי הבית שלנו מגיעים ממקומות טרופיים בהם לאורך כל השנה יש טמפרטורה גבוהה וחמימה עם אחוזי לחות די גבוהים. בחורף הישראלי הטמפרטורה משתנה ונעה בין 8-12 מעלות בלילות ל-18-22 בימים. זו טמפ' שצמחי הבית בדרך כלל לא רגילים אליה ולכן אתם צריכים לוודא שהם נמצאים באזור בבית שהטמפ' לא יורדת מ-20-25 מעלות, אם אפשר. ברגע שלצמח שלכם לא יהיה נעים הוא יגיב בהתאם ויתחיל לסמן לכם.
אז איך תעזרו לצמחים שלכם?
כדי להגן עליהם מפני טמפ' נמוכה מומלץ להעביר אותם לחדרים מוארים וחמימים או לכל הפחות להגן עליהם ולוודא שהם לא חשופים לרוחות או לאזורים שעלולים להכניס קור משמעותי (ליד חלונות או דלתות נפתחות).
# טיפ 2 זהירות עם תנורי חימום / מפזרי חום / מזגנים
יש הרבה כאלה שמדליקים תנור או מפעילים מפזר חום כדי לחמם את החדרים בבית ואז להעלות את הטמפ' ולייצר לצמחים שלנו סביבה חמימה ונעימה. אבל מה שאתם לא יודעים זה שהתנורים הללו יכולים לעשות יותר נזק מתועלת, למה? כי הם אמנם מחממים את הסביבה אבל מצד שני הם לוקחים לנו את כל הלחות שקיימת בחלל ואז זה עלול לפגוע בצמחים שלנו, הרי לחות זה אחד הדברים החשובים להם. לכן, שימו לב שאתם לא מפעילים תנורי חימום בתדירות גבוהה וקרובה לצמחים שלכם.
# טיפ 3 לחות
איך אפשר לייצר לחות בחורף ולדאוג לצמחים אוהבי הלחות שלנו בלי שהם יתבאסו ויתחילו להשחים לנו העלים (קלתאות)? מאחר ובחורף אין לנו לחות אנחנו צריכים לדאוג לתוספת לחות יזומה. איך עושים את זה? כמה אפשרויות:
  1. רכישת מכשיר אידוי שיכול לעזור להעלות משמעותית את אחוזי הלחות בחלל.
  2. הנחת עציץ בצלחת מלאה בטוף שהרטבתם מראש (המים יתחילו להתאדות מהטוף ויצרו לחות בסביבת הצמח. 
  3. שפריצר - ריסוס שכבה קטנה של מים על הצמחים שלכם.  
*** אגב, עכשיו זו הזמנות מעולה לאגור מי גשמים ולהשתמש בהם! מי גשמים הם המים האידאלים לצמחי בית.
 # טיפ 4 מים ודישון
באופן כללי אנחנו ממליצים להפחית משמעותית את ההשקיה בצמחים כמו: דיפנבכיה, פפרומיות, זמיה קוקוס, סנסיווריות וכל שאר הצמחים שרגישים לעודף מים ועלולים להיפגע בשל כך. לעומתם, צמחים כגון: קלתאות, שרכים ודקלים, הסובלים מהעדר לחות בגלל היובש באוויר, זקוקים לתוספת לחות יזומה (עליה דיברנו בטיפ הקודם).  שימו לב - מאחר ועונת החורף היא עונה שבה הרבה צמחי בית נמצאים במצב "מנוחה" אין צורך לדשן אותן. את הדישון נחזיר להם חזרה לקראת האביב.
 # טיפ 5 תאורה נכונה בחורף
ידוע לכולם כי צמחים זקוקים לאור כמרכיב בסיסי והכרחי בהתפתחותם. ללא תאורה מתאימה, הצמח לא יגדל ואף מהר מאוד לא יצליח לשרוד. בחורף צריך לקחת בחשבון שהצמחים יכולים לסבור מחוסר באור טבעי אליו הם רגילים בקיץ. בחורף השמים מכוסים עננים, רוב הזמן סגרירי ואפור ולכן צריך לוודא שהצמחים מקבלים את כמות האור שהם זקוקים לה. במידה ואתם מרגישים שהבית שלכם משמעותית יותר חשוך בחורף, אנחנו ממליצים לחזק אותו עם תאורה מלאכותית שתוכל לסייע לצמחים ותגרום להם להרגיש טוב :)